De avond voor de deuren van Agritechnica opende, stuurde de Duitse fabrikant van maisbekken, Kemper, een spraakmakend persbericht rond. De fabrikant, dochteronderneming van John Deere, kwam met een 20-rijige maisbek naar Agritechnica.
De 20-rijer betrof een studieobject. “We wilden de beursbezoekers verrassen en een discussie losmaken”, legt de Nederlander Gerrit Steege uit. Steege is productmanager bij Kemper. “Zeker Duitse klanten die hakselen voor biogasinstallaties vragen om breder.
“In een zoektocht om tussen de trekkerfabrikanten goed voor de dag te komen op de beurs, hebben we dit project opgezet”, aldus Steege. De vraag of de maisteelt in 2020 klaar is voor 20 rijen, stond centraal in het project.
Prikkelen
Kemper bouwt de bekken volgens een modulair concept, de breedste bek heeft 12 rijen en die hebben ze verbreed tot 20 rijen.”Naast het trekken van beurspubliek op Agritechnica en het prikkelen van potentiële klanten voor zo’n bek, wilden we voor ons zelf weten of onze techniek ook zou werken met 20 rijen”, verduidelijkt Steege. En dat bleek wel degelijk het geval.
“In de video hangt de bek aan een John Deere-hakselaar, dat was de eerste keer dat de bek aan het werk ging. Zo’n hakselaar krijgt tweemaal zoveel mais te verwerken, de rijsnelheid halveert. Om werkelijk tijdswinst te realiseren, moeten de hakselaars meer vermogen krijgen, 45 tot 53 kW (60 tot 70 pk) per rij is wenselijk.” Steege benadrukt dat het verkleinen van de maisplant, het meeste vermogen opslokt. “Als men hakselt op 9 millimeter in plaats van 6, scheelt dat heel veel vermogen, dan komt een 20-rijer eerder in beeld.”
Biogascentrales
Steege laat weten dat er bedrijven zijn in Duitsland die hakselen voor de biogascentrales en het logistieke proces dusdanig op orde hebben dat een 20-rijer zou passen. “Dan zitten er meerdere combinaties op de kuil en wordt er gehakseld met meerdere hakselaars.” Redenen voor die telers om breder te willen, zijn brandstof- en arbeidsbesparing.
Geen 20-rijer in 2020
Kemper heeft het publiek op de Agritechnica wel degelijk verrast met de 20-rijer. “Door de discussie met potentiële klanten, weten we dat 20 rijen teveel is”, concludeert Steege. Er zijn nog praktische vraagstukken, maar ook logistiek is een 20-rijer op veel plekken teveel van het goede. “Dat er bekken komen met meer als 20 rijen is zeer waarschijnlijk, wanneer is de vraag. We hebben daarvoor geen tijdspanne.”
Bodemvolging
Bovendien is de imposante 20-rijer nog niet helemaal rijp voor de praktijk. Opgeklapt is de ongeveer zes ton zware bek, zoals hij nu gebouwd is, nog negen meter breed. Steege: “Deze bek zal niet voor de hakselaar getransporteerd worden. Over hoe we dat wel gaan doen, moeten we nog nadenken. De 12-rijer opklappen vroeg al veel denkwerk.”
Ook bodemvolging is een aandachtspunt. Op een vlak perceel niet zozeer van belang, maar op een ongelijk perceel kan zo’n brede bek problemen opleveren.
10-rijers en 12-rijers
In Nederland heeft Kemper niet meer dan een handvol 12-rijers verkocht, in Duitsland meer. “Maar meestal wordt er toch een 10-rijer gekozen”, zegt Steege. “Als de hakselaar stil staat, heeft hij meer capaciteit dan de oogsttrein aankan, dan heb je teveel geïnvesteerd in capaciteit.”
De 20-rijer van Kemper trok op Agritechnica veel bekijks. De Engelse versie van de video die Kemper toonde op Youtube, is inmiddels meer dan 118.000 keer bekeken.